Wanda Czełkowska


Fundacja "ARS et BONUM" została powołana m.in. w celu organizowania, finansowania i prowadzenia działań mających na celu udzielanie wszelkiego wsparcia i pomocy materialnej i rzeczowej artystom, rzeźbiarzom, muzykom i twórcom różnych dziedzin kultury i osobom starszym znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

W 2011 roku - pierwszym roku funkcjonowania Fundacji - podjęto decyzję o objęciu stałą opieką Pani Wandy Czełkowskiej - wybitnej polskiej rzeźbiarki, która znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.

W 1954 roku Wanda Czełkowska ukończyła krakowską Akademię Sztuk Pięknych (dyplom u prof. Jerzego Bandury). Ma w swoim dorobku ekspresyjne rzeźby figuralne (cykl „Głowy” z lat 60. XX w.), rzeźby konstruktywistyczne („Koniec wieku czyli prosta nieskończona” 1996/1997) i projekty konceptualne („Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcie kształtu” 1972/1994). Od lat 50. XX w. uczestniczyła w wielu wystawach międzynarodowych, m. in. w Norwegi (1958 r.), Holandii (Wystawa Rzeźby Współczesnej w 1964 r.), Francji (III Międzynarodowym Biennale de Paris’63) i w Anglii (Edinbourgh International Festival, 1972 r.) oraz w licznych wystawach krajowych we wszystkich znaczących galeriach w Polsce.

W 1990 r. retrospektywną wystawę monograficzną jej prac zorganizowała krakowska galeria „Zderzak”. W tym roku jej prace eksponowane były na wystawie polskiej rzeźby współczesnej „Państwo Dydony”, która miała miejsce w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie i Galerii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 2005-2007 artystka zrealizowała legendarną rzeźbę-fontannę „Fryderykowi Chopinowi” według projektu z w 1949 r. innej wybitnej artystki z Grupy Krakowskiej Marii Jaremy. W 2007 r. awangardowa fontanna stanęła na Plantach naprzeciw Filharmonii Krakowskiej.

Fundacja za pozyskane środki finansowe wynajęła lokal w Warszawie przy ul. Magazynowej, który przeznaczyła na pracownię artystyczną dla Wandy Czełkowskiej oraz na galerię, w której mogą być prezentowane jej dzieła. Dzięki temu można będzie ocalić od zniszczenia i dalszej degradacji stworzone już wcześniej dzieła sztuki, wymagające prac renowacyjnych. Pomimo swoich lat Pani Wanda Czełkowska w dalszym ciągu aktywnie pracuje i tworzy nowe prace w udostępnionej jej pracowni.

W kwietniu 2012 roku Fundacja zatroszczyła się o wykonanie szczegółowej inwentaryzacji dzieł malarskich i rzeźbiarskich autorstwa Pani Wandy Czełkowskiej, które zostały zgromadzone w jej pracowni. W tym celu sporzadzono szczegółową dokumentację fotograficzną oraz dokonano spisu dzieł. Przy współpracy z artystami - rzeźbiarzem Panem Wiesławem Domańskim oraz malarzem Andrzejem Fogttem - dokonano oceny stanu dzieł pod kątem ich ewentualnej renowacji. Wybrano także rzeźby z gipsu, które w ocenie ekspertów należałoby odlać w brązie i zainteresować nimi muzea i inne placówki kulturalne. W tym celu Fundacja nawiązała kontakt z Centrum Rzeźby w Orońsku, któremu zleciła wykonanie odlewu dwóch rzeźb - "Portret imaginacyjny I" oraz "Portret imaginacyjny II", po trzy egzemplarze każdego z dzieł. Obie rzeźby zostały wykonane i odebrane przez Fundacje w 2013 roku.

Fundacja podjęła współpracę z Muzeum Narodowym w Warszawie celem organizacji wystawy prac Wandy Czełkowskiej, która jest wstępnie planowana na 2016 rok. Jednocześnie Fundacja stara się doprowadzić do sprzedaży niektórych dzieł artystki - po uprzednim wykonaniu ich renowacji, by uzyskane w ten sposób środki przeznaczyć na dalsze utrzymanie rzeźbiarki i jej promocję.

Informujemy, że istnieje możliwość spotkania się z Wandą Czełkowską w jej pracowni przy ul. Magazynowej w Warszawie. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem 508-020-304 celem uzgodnienia dogodnego dla obu stron terminu.

***

Niniejszym w imieniu Fundacji "ARS et BONUM" deklarujemy, że nasza Fundacja przyjmuje i stosuje przyjęte przez Miasto Stołeczne Warszawa zasady równego traktowania, ma świadomość odpowiedzialności prawnej za łamanie przepisów zakazujących dyskryminacji i prowadzi działalność wolną od dyskryminacji w szczególności ze względu na takie cechy jak płeć, rasa (rodzaj skóry), pochodzenie etniczne lub narodowość, mogące stanowić podstawę nierównego traktowania, a niemające racjonalnego uzasadnienia z punktu widzenia prowadzonej przez nas działalności.


Polityka plików cookies

Ta strona korzysta z cookies dla lepszego działania serwisu. Pliki zostaną wykorzystane zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce.

Zamknij okno
BESbswy